Sprawność fizyczna

Sprawność fizyczna to istotny element w życiu każdego człowieka. Regularne ćwiczenia odwdzięczają się lepszym samopoczuciem, a tym samym nienaganną sylwetką i co ważniejsze korzystnym zdrowiem. Człowiek, który podejmuje aktywność fizyczną, sypia lepiej, budzi się bardziej wypoczęty, czuje się raźniej i nie cierpi na zaburzenia koncentracji. Stałe ćwiczenia pomagają kontrolować wagę ciała, a przede wszystkim wzmacniają siły witalne.

Deska podłogowa Warszawa
http://vipparkiet.pl
Montaż desek podłogowych dla Twojego wnętrza.
Odwiedź nasz salon VIP Parkiet w Warszawie.

W trakcie wykonywania ćwiczeń kształtujemy naszą psychiczną wytrzymałość, która z kolei korzystnie wpływa na psychiczną i fizyczną zdolność pokonywania codziennych trudności. Ostatnie badania dowiodły, że systematyczna aktywność fizyczna pomaga zapobiec i łagodzić niegroźnym depresjom. Istnieją też dowody, że regularne, aczkolwiek nienadmierne ćwiczenia mogą opóźniać proces osteoporozy. Dowiedziono, że regularna aktywność zapobiega niezwykle częstej chorobie wieńcowej.

Systematyczne ćwiczenia to ogrom korzyści dla serca, płuc i tętnic. Wraz z wykonywaną aktywnością, zwiększa się wydolność i elastyczność serca oraz płuc. Ponadto ćwiczenia przyczyniają się do ich wydatniejszej pracy, a jednocześnie zmniejszą podatność narządów na choroby. Ćwiczenia mogą też obniżyć ciśnienie krwi, zmniejszając tym samym ryzyko twardnienia tętnic – wszystko za sprawą hamowania odkładania się złośliwego cholesterolu.

Wiele z osób, które obawiają się podejmowania intensywnej aktywności fizycznej, ze względu na stan swoich stawów, powinny wiedzieć, iż regularne ćwiczenia wzmacniają siłę i elastyczność tych partii ciała. Co więcej, stawy, które „nie otrzymują” optymalnej dawki ruchu z czasem sztywnieją i posiadają osłabione więzadła.

Kolejnym aspektem, dla którego warto podejmować regularną aktywność fizyczną są mięśnie. Ćwiczenia wzmagają tonus mięśniowy, a więc wpływają na kondycję całego ciała. Ponieważ mięśnie poruszające nogi, należą do największych w ludzkim ciele, to czynności wymagające ich używania – np. pływanie, bieganie czy jazda na rowerze – są doskonałym sposobem „wymuszania” zdrowotnej aktywności serca i płuc.

Podejmując pierwszą aktywność fizyczną, należy pamiętać o tym, by na początku nie wyznaczać sobie przesadnie ambitnych celów. O wiele bezpieczniej jest podnosić swoją sprawność ruchową stopniowo. Przed rozpoczęciem intensywnego treningu, powinniśmy wykonać rzetelną rozgrzewkę, w celu zminimalizowania wystąpienia zwichnięć i naciągnięć.

Prawidłowa rozgrzewka powinna być wykonywania minimum 15 minut przed przystąpieniem do właściwej części treningu. Oprócz tego warto zadbać o rozciąganie mięśni przez 5 minut, tuż po zakończonej aktywności.

Rozgrzewka powinna angażować takie partie ciała jak głowę i szyję, ramiona i klatkę piersiową, kończyny dolne, a także tułów.

Każdorazowo przystępując do treningu powinniśmy zwrócić uwagę, czy jakieś ćwiczenie lub konkretny ruch ciała nie wywołuje dyskomfortu. O ile na początku ból może oznaczać proces ćwiczenia mięśni, o tyle długotrwały dyskomfort informuje o możliwej kontuzji.

Podobne wpisy: